Pages

Thursday, October 12, 2017

TAHU GORENG SAMBAL KICAP


Tidak tahu asal usul hidangan ini tetapi saya mula belajar memakannya dari roomate saya orang Johor . Kawan saya ini memang top dengan sambal kicapnya, pendek kata sentiasa ada stok dengannya dan apa sahaja dimakan dengan sambal kicap. Antara banyak-banyak hidangan sambal kicap yang saya belajar dari kawan saya ini, hidangan inilah yang paling saya sukai ringkas dan sedap

Hidangan ini boleh dimakan begitu aje atau dijadikan lauk




Tahu Goreng Sambal Kicap

Yield: - lebih kurang 10 orang makan
Tahu Goreng Sambal kicap ini sedap dimakan begitu sahaja atau dijadikan lauk
Tahu Goreng
  • 10 keping tahu potong ikut suka dan goreng
  • 1 biji timun dihiris nipis memanjang
  • 1 genggam taugeh dicelur


Sambal Kicap
  • Cili Api/Padi segenggam (ikut suka nak pedas banyak mana)
  • Bawang Putih 1 ulas
  • Kicap
  • Sedikit Garam dan Gula


Cara-Cara nya
  1. Rebu dulu cili api/padi dan bawang putih (tak perlu hiris)
  2. Masukkan dalam blender, masukkan kicap, garam dan gula dan Blend
  3. Siap, curah atas tahu goreng



Cara Menghidangnya

  1. Susun tahu goreng atas pinggan
  2. Letakkan taugeh celur dan hirisan timun
  3. Curah sambal kicap




RECIPE SOURCE:  PATYSKITCHEN. BLOGSPOT.COM
All images & content are copyright protected. Please do not use our images without prior permission. If you want to republish this recipe, please re-write the recipe in your own words, or simply link back to this post for the recipe.


Thank  You.-

No comments:

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...